Strategie & onderzoek

de basis voor resultaat

Webteksten schrijven zonder strategie

is als schieten met hagel

Je schiet heus wel eens raak, maar je verspilt ondertussen een hoop geld en energie:
  
  • Je hebt het tegen alles en iedereen. Daardoor voelt niemand zich echt aangesproken.
  • Je komt niet tot de kern van het probleem van je ideale klant, waardoor je teksten hem of haar niet raken.
  • De teksten stralen geen persoonlijkheid uit. Ze geven geen gevoel bij wie jullie zijn en waar jullie voor staan. Een gunfactor opbouwen wordt op die manier lastig.
  • Je voegt hier en daar een zoekwoord toe aan je teksten en hoopt maar dat het extra bezoekers oplevert. Je “denkt van wel”.

Liever ga jij te werk als scherpschutter

Maar hoe krijg je jouw target recht in je vizier en schiet je vervolgens raak?

Daarvoor zul je onderzoek moeten doen. Je moet jouw ideale klant door en door leren kennen.

Wat wil hij of zij bereiken? En wat staat hem of haar daarbij in de weg?
Wat voor gevoelens ervaart hij of zij? En hoe kun jij die positief beïnvloeden?

Vervolgens zul je een duidelijke strategie moeten bepalen.

Hoe help jij je ideale klant bij het bereiken van zijn of haar doel? Op welke manier ga je de gunfactor creëren? Hoe zorg je ervoor dat je ideale klant van jouw bestaan weet?

Het beantwoorden van deze vragen kost effort

maar dat betaalt zich ruimschoots terug

Dit is namelijk wat er daarna gebeurt:

  • Als je ideale klant jouw tekst leest, krijgt hij of zij nog net niet het gevoel dat je in zijn of haar hoofd kunt kijken. “Dit is precies wat ik nodig heb!”
  • Je merkpersoonlijkheid klinkt door in je teksten. Je ideale klant herkent zich in jou en er ontstaat een gunfactor. Je concurrenten staan met 1-0 achter.
  • Je weet precies welke zoekwoorden belangrijk zijn voor jou én hoe je erop kunt scoren. Ook in de zoekresultaten mogen je concurrenten achter jou aansluiten.
 

En een mooie bonus: de hele organisatie profiteert van de kennis die je tijdens dit proces opdoet.

Hoe komen we tot die ijzersterke strategie?

ZOEKWOORDENONDERZOEK

Door middel van een zoekwoordenonderzoek bekijken we welke relevante zoekopdrachten vaak gebruikt worden en hoe groot de concurrentie is voor die zoekopdrachten. 

Waarom? Zo heb je een duidelijk overzicht van kansrijke zoekwoorden waarvoor jij je website kunt gaan optimaliseren. Het is natuurlijk zonde om je website te optimaliseren voor zoekwoorden waar niemand naar op zoek is of waarop de concurrentie zo moordend is, dat de kans zeer klein is dat je op de eerste pagina terecht zult komen.

ANALYSE huidige resultaten

Ik gebruik data uit verschillende tools om te kijken hoe je huidige teksten presteren op het gebied van conversie en vindbaarheid.

Waarom? Zo voorkomen we dat teksten die belangrijk zijn voor je conversie of je vindbaarheid van de website verdwijnen. We willen natuurlijk niet dat de resultaten na ons harde werk gaan dalen. Het tegenovergestelde moet gebeuren!

ENQUÊTE (OUD-)KLANTEN 

Hoe beschrijven jouw klanten je bedrijf en je diensten?

Waarom hebben jouw klanten ooit voor jou gekozen?

Welk probleem had de klant en hoe is hij/zij op zoek gegaan naar een oplossing?

Door middel van een enquête ga ik dat soort vragen voor jullie beantwoorden.

Waarom? Je doelgroep kiest eerder voor jou als jij dezelfde taal spreekt als hen en laat zien dat je hun probleem precies begrijpt.

DIEPTE-INTERVIEWS BESTE KLANTEN

Je beste klanten, daar wil je er graag meer van! Ik houd een telefonisch interview van 30 minuten met 3 van je beste klanten. Dit gaat superveel waardevolle inzichten opleveren. Jij ontvangt transcripties van de interviews, zodat je deze inzichten ook in de rest van je bedrijf kunt toepassen.

Waarom? Je wilt je beste klanten zo goed mogelijk leren kennen, zodat je meer van dit soort klanten kunt gaan aantrekken.

SESSIE PRODUCT-MARKET FIT & TONE OF VOICE

Welke problemen heeft je doelgroep en wat vinden ze belangrijk? En hoe helpt jouw bedrijf hen daarbij? Om daar achter te komen gaan we tijdens deze 4 uur durende sessie op zoek naar de product-market fit. Mijn onderzoek en het door jou ingevulde kick-off formulier vormen hiervoor de basis.

Waarom? Teksten worden pas echt effectief als je weet waar jouw bedrijf en jouw doelgroep elkaar vinden. 

TONE OF VOICE MANUAL

Je ontvangt een mooi, overzichtelijk document met alle afspraken rondom jullie tone of voice. Dit document is ideaal om te delen onder je personeel en om te gebruiken als onderdeel van de onboarding van nieuwe werknemers.

In deze manual wordt het volgende opgenomen:

  • Jullie merkverhaal
  • Jullie missie, visie en waarden
  • Afspraken rondom tone of voice
  • Voorbeelden van wat wel en niet gewenst is
 
Waarom? Door consistent te communiceren creëer je herkenbaarheid en zorg je ervoor dat je doelgroep echt met je kan connecten.
 

Jouw investering

De perfecte basis

2.500 vanaf *
  • Zoekwoordenonderzoek
  • Analyse huidige resultaten
  • Enquête
  • Diepte-interviews
  • Sessie product-market fit
  • Tone of voice manual
Populair

Het minimale

1.400 vanaf *
  • Zoekwoordenonderzoek
  • Analyse huidige resultaten
  • Sessie product-market fit

Deze klanten heb ik eerder blij gemaakt