Je hebt het vast wel eens ervaren...
Je liep een winkel uit met een voldaan gevoel én een aankoop waar je helemaal blij mee was. En dat kwam voornamelijk door de fijne verkoper die je supergoed adviseerde.
Maar wat maakte die verkoper nou zo fijn? Waarschijnlijk had het hier iets mee te maken:
- Hij luisterde met volle aandacht naar jouw verhaal
- Hij liet merken dat hij precies snapte tegen welk probleem je aanliep
- Jullie hadden bepaalde raakvlakken, waardoor je een connectie met hem voelde
- Hij gebruikte geen woorden die jij niet snapte en wist helder uit te leggen wat je nodig had
- Hij was niet pusherig, maar wist je bezwaren weg te nemen en je vertrouwen in de oplossing te vergroten
Jouw teksten moeten die fijne verkoper zijn
Er is echter één groot probleem: een tekst is eenrichtingsverkeer. Je kunt jouw lezer geen vragen stellen en inspelen op de antwoorden. Dus hoe bereik je dan op je website hetzelfde als die verkoper in de winkel?
Dat doe je door te bepalen wie jouw ideale klant is en die door en door te leren kennen. Bijvoorbeeld met behulp van enquêtes en diepte-interviews. Want als je weet tegen wie je het hebt, kun je van jouw tekst een soort gesprek maken. Zonder dat je lezer iets hoeft te zeggen.
Het onderzoeken van je doelgroep kost effort
maar dat betaalt zich ruimschoots terug
Dit is namelijk wat er daarna gebeurt:
- Als je ideale klant jouw tekst leest, krijgt hij of zij nog net niet het gevoel dat je in zijn of haar hoofd kunt kijken. “Dit is precies wat ik nodig heb!”
- Je ideale klant herkent zich in jou en er ontstaat een gunfactor. Je concurrenten staan met 1-0 achter.
En een mooie bonus: de hele organisatie profiteert van de kennis die je tijdens dit proces opdoet.
Hoe pakken we dat aan?
ENQUÊTE (OUD-)KLANTEN
Hoe beschrijven jouw klanten je bedrijf en je diensten?
Waarom hebben jouw klanten ooit voor jou gekozen?
Welk probleem had de klant en hoe is hij/zij op zoek gegaan naar een oplossing?
Door middel van een enquête ga ik dat soort vragen voor jullie beantwoorden.
Waarom? Je doelgroep kiest eerder voor jou als jij dezelfde taal spreekt als hen en laat zien dat je hun probleem precies begrijpt.
DIEPTE-INTERVIEWS BESTE KLANTEN
Je beste klanten, daar wil je er graag meer van! Ik houd een telefonisch interview van 30 minuten met 3 van je beste klanten. Dit gaat superveel waardevolle inzichten opleveren. Jij ontvangt transcripties van de interviews, zodat je deze inzichten ook in de rest van je bedrijf kunt toepassen.
Waarom? Je wilt je beste klanten zo goed mogelijk leren kennen, zodat je meer van dit soort klanten kunt gaan aantrekken.
SESSIE PRODUCT-MARKET FIT
Welke problemen heeft je doelgroep en wat vinden ze belangrijk? En hoe helpt jouw bedrijf hen daarbij? Om daar achter te komen gaan we tijdens deze 4 uur durende sessie op zoek naar de product-market fit. Mijn onderzoek en het door jou ingevulde kick-off formulier vormen hiervoor de basis.
Waarom? Teksten worden pas echt effectief als je weet waar jouw bedrijf en jouw doelgroep elkaar vinden.
Wil jij je doelgroep recht in het hart kunnen raken?
Doelgroeponderzoek
-
3 diepte-interviews + voorbereiding
-
Opzetten en verzenden enquête
-
Uitwerken resultaten
De perfecte basis
-
3 diepte-interviews + voorbereiding
-
Opzetten en verzenden enquête
-
Sessie van 4 uur + voorbereiding
-
Uitwerking in uitgebreid document
Deze klanten heb ik eerder blij gemaakt




