Als ik ondernemers en specialisten spreek, ben ik steeds weer onder de indruk. Na wat doorvragen hoor ik de tofste verhalen.
Over hun oplossing die klanten tonnen per jaar helpt besparen.
Over hun inspirerende en tegendraadse visie op het vak.
Over een veelvoorkomend probleem, dat hun organisatie enorm inventief heeft opgelost.
Wat zijn er veel mooie bedrijven die écht iets te brengen hebben. Na zo’n gesprek denk ik telkens weer: ‘dit moet iedereen weten’.
Maar dan…
Dan kijk ik naar hun blogs. En zakt de moed me in de schoenen.
De meeste B2B-bedrijven delen vooral oppervlakkige blogs met informatie die al tientallen keren door concurrenten is gedeeld. Of saaie bedrijfsupdates die vooral interessant zijn voor mensen binnen de organisatie. Of ze delen helemaal niks, omdat ze niet weten wat ze moeten vertellen.
HUH!? Waar zijn al die mooie verhalen?
1. Bedrijven beginnen met bloggen vanuit een verkeerd doel
Ze starten met de vraag: waar zullen we deze maand eens over schrijven?
In plaats van deze veel krachtigere vraag: hoe gaan we zoveel mogelijk impact maken?
2. Alleen marketing houdt zich bezig met blogs
Veel bedrijven vinden zakelijk bloggen de taak van de marketingafdeling (of een extern marketingbureau). Klinkt op zich logisch.
Maar meestal bezitten marketeers niet de sterkste visie en ook niet de meest diepgaande kennis. Die zitten bij het management en de specialisten. Ook van de doelgroep weten ze meestal niet het meest. Die kennis zit bij de servicemedewerkers en salesmensen.
Blogs worden veel sterker als marketing de samenwerking aangaat met andere disciplines.
Laten we de héle organisatie betrekken bij het maken en delen van zakelijke blogs. Het management, de specialisten, de servicemedewerkers, de salesmensen én de marketeers.
Laten we het middel (blogs schrijven en delen) niet langer zien als het doel. Ga blogs in plaats daarvan inzetten om je strategische doelen mee te bereiken en om iets ten goede te veranderen in de wereld.
En laten we stoppen met het herkauwen van bestaande content en ons best doen om blogs weer echt waardevol te maken voor de lezer.
Ik kan de training op maat voor jullie maken, maar deze punten behandel ik normaal gesproken:
Prijs:
De investering voor deze training is €2000 (incl. voorbereiding, reistijd en reiskosten). Maximaal 15 deelnemers.
Deelnemers krijgen tijdens mijn trainingen superveel waardevolle informatie, maar het belangrijkste is dat ze het straks in de praktijk kunnen uitvoeren. Daarom komt ook het aanleren van slimme processen, tools en technieken in al mijn trainingen uitgebreid aan bod. Ik geef de deelnemers een kijkje in mijn keuken en zet ze daarna vooral zelf aan het werk. Door deze praktische insteek kunnen de deelnemers het geleerde direct zelfstandig toepassen in hun werk.
Dat kan ik je zelf vertellen, maar liever laat ik dat aan anderen over. Dit zeiden deelnemers over mijn trainingen:
“Handige tools, heldere uitleg en enthousiaste trainer.”
“Perfecte balans tussen informatie en praktische oefeningen. Veel concrete handvaten gekregen waar ik meer verder kan. Inhoudelijk sterke training.”
“Veel praktische inzichten en tips. De bereidheid van de trainer om haar eigen systemen openlijk te delen om haar werkwijze en gedachtegoed toe te lichten maakte de training inspirerend en boden veel handvatten om zelf in de praktijk mee aan de slag te gaan.”
“Goed tempo. Duidelijke uitleg. Persoonlijke aandacht. Zeer bruikbare tips.”
“Fijne presentatie, duidelijke spreekster, heldere voorbeelden uit de praktijk. Heel veel toffe content die het delen waard was.”
“Deze training moet door nog veel meer mensen gevolgd worden! Echt een toegevoegde waarde.”
“Marit is erg makkelijk in de omgang en kan uitleg geven op niveau van trainees. Oftewel ‘Jip en Janneke taal’.”
“Goede afwisseling van theorie en praktijk en Marit voelt de sfeer van de groep prima aan!”