Meteen naar de inhoud

Traject Thought Leadership

Zet je contentmarketing neer als een huis

Ik help om jouw positie als thought leader te claimen, door je contentmarketing neer te zetten als een huis. Ik help je met je strategie, het implementeren van strakke processen en het trainen van je personeel.

Organisaties doen er soms jaren over om hun contentmarketing goed op de rit te krijgen. Met dit traject regelen we het samen in een maand. Zodat je z.s.m. kunt starten met het behalen van resultaat.

Tijdens een traject op maat gaan we er samen voor zorgen dat: 

 Je weet waar jullie kennis en de interesse van de doelgroep elkaar vinden
 Duidelijk is waarin jij de markt kunt leiden
 Werknemers enthousiast worden over het delen van kennis en de benodigde skills aanleren
 Je processen rondom contentmarketing strak zijn ingericht, zodat er consistent kwalitatieve content wordt gecreëerd
 Je content ook bijdraagt aan de vindbaarheid in zoekmachines
 Je de resultaten kunt meten, analyseren en optimaliseren

Voor optimaal resultaat doorlopen we deze stappen:

Content wordt pas echt effectief als je weet waar jouw bedrijf en jouw doelgroep elkaar vinden. Welke problemen heeft je doelgroep en wat vinden ze belangrijk? En hoe helpt jouw bedrijf hen daarbij? Om daar achter te komen gaan we tijdens deze 4 uur durende sessie op zoek naar de content-market fit.

Jouw merkessentie
Als eerste gaan we aan de slag met jouw merk. Door het stellen van scherpe vragen komen we tot de essentie. Waarom doe je eigenlijk wat je doet? Wat maakt jou anders dan je concurrenten? Waar wil je om bekend staan in de markt? Welke unieke kennis en skills bezitten jullie?

Merkpersoonlijkheid en tone of voice
Vervolgens kijken we hoe je die essentie kunt vertalen naar je manier van communiceren. We doen wat leuke oefeningen om je merkpersoonlijkheid vast te stellen. Die persoonlijkheid bepaalt je tone of voice. Gebruik je humor of juist niet? Bewaar je wat afstand of wil je juist toegankelijk zijn? Mag het brutaal of houd je je juist graag aan de regels? Hierna kun je duidelijke afspraken maken over de communicatie vanuit het hele bedrijf.

Doelgroep
Nu is het tijd om naar de doelgroep te kijken. Voor wie doe je het? We gaan samen één of meerdere persona’s creëren. Dit is een uitgebreid profiel van je ideale klant, inclusief zijn of haar problemen, angsten, verlangens en interesses. Zo kun je in jouw content perfect inspelen op wat hem of haar drijft.

Content-market fit
Waar zit overlap tussen wat jij wilt/kunt vertellen en wat de doelgroep wil horen? De content-market fit is waar het uiteindelijk allemaal om gaat. Daarmee zorg je ervoor dat je content resultaat gaat opleveren.

Globale contentstrategie
Op welke kanalen willen jullie content delen? In welke vorm? En met welke frequentie? Wie gaan dat doen? Wie gaat de kar trekken? We kijken vooral ook naar wat haalbaar is, zodat jullie het écht gaan doen.

Duur: 1 dagdeel

De strategie staat, maar nu moeten we die in de praktijk gaan brengen. Daarvoor heb je enthousiaste werknemers nodig die sterke content willen én kunnen produceren. Dat gaan we regelen tijdens deze training.

Dit gaan we behandelen:

> Wat levert zakelijk bloggen de werknemer en de organisatie op?
> Merkessentie en doelgroep (delen resultaten strategiesessie)
> Brainstorm onderwerpen met behulp van waardevolle oefeningen
> Stap voor stap een blog schrijven: we zetten direct de eerste stappen
> Je blog lekker leesbaar maken
> Pakkende titels en koppen schrijven

Duur: 1 dagdeel
Aantal deelnemers: maximaal 8

Bloggen is een goede start, maar om echt iets te bereiken zul jullie je ook buiten je website om moeten laten zien. LinkedIn is voor B2B een prachtig kanaal om dat te doen. Er liggen hier onwijs veel kansen, vooral omdat de meeste organisaties LinkedIn slecht gebruiken. Ze zijn veel te commercieel en bieden weinig waarde. Je springt er dus al snel tussenuit.

Mijn advies is om niet alleen vanuit je organisatie te communiceren op LinkedIn, maar om vooral je werknemers het podium te laten pakken. Dat komt authentieker over en zorgt daardoor voor meer resultaat. Tijdens deze training leren ze hoe ze dat doen. 

Dit behandelen we:

Hoe wil je gezien worden?
> Je profiel optimaliseren.
> Pakkende posts schrijven die de doelgroep raken.
> Interessante invalshoeken en onderwerpen genereren.
> Volgers aantrekken die passen binnen de doelgroep.
> Volgers omzetten in klanten.

Duur: 1 dagdeel
Aantal deelnemers: maximaal 8

Door middel van een zoekwoordenonderzoek bekijken we welke relevante zoekopdrachten vaak gebruikt worden en hoe groot de concurrentie is voor die zoekopdrachten. Zo heb je een duidelijk overzicht van kansrijke zoekwoorden waarvoor jij je content kunt optimaliseren. Deze koppelen we meteen aan de onderwerpen die uit de brainstorm zijn gekomen. En misschien komen er wel onderwerpen uit waar je nog helemaal niet aan had gedacht.

Uiteindelijk ga je natuurlijk met een reden met content aan de slag. Waarschijnlijk is je uiteindelijke doel om meer leads van een hoge kwaliteit binnen te halen. Maar bereik je dat ook echt met de content die je nu creëert?

Dat gaan we meetbaar maken, door doelen en events in te stellen in Google Analytics (meestal doe ik dit door middel van Google Tag Manager).

Ik creëer ook een dashboard voor jullie in Google Data Studio. Dat wordt real-time geüpdatet, zodat werknemers altijd kunnen zien hoeveel hun content gelezen wordt.

Misschien zijn jullie goed in schrijven, maar een professionele copywriter zal je content vrijwel altijd naar een hoger niveau tillen. Een externe copywriter kun je bijvoorbeeld inzetten voor:

> het redigeren van door jullie geschreven content
> het schrijven van content op basis van interviews (bijvoorbeeld als sommige werknemers moeite hebben met schrijven)
> het schrijven van aanvullende content op basis van desk research
> het schrijven van LinkedIn-posts op basis van eerder geproduceerde content

Ik heb een heleboel goede freelance copywriters in mijn netwerk en die koppel ik graag aan jullie.

Ik creëer een contentplanning voor je in Google Sheets. 

Die contentplanning bevat:

> Backlog met onderwerpen (op basis van uitkomsten brainstorm), incl. kansrijke zoekwoorden die erbij passen
> Ingevulde kalender voor de komende 3 maanden, incl. verantwoordelijke en deadline

Ik deel ook mijn tips met je, om dit op een handige manier te verwerken in je projectmanagementtool.

Tijdens een korte evaluatie blikken we terug op de eerste 3 maanden:

> Hoe verliep het proces tot nu toe? Is er voldoende content geproduceerd en gedeeld?
> Hoe reageerde de doelgroep op de content?
> Is er al conversie uit de content gekomen?
> Welke content presteerde het beste? Waardoor kwam dat waarschijnlijk?

Vervolgens kijken we natuurlijk ook hoe we de resultaten kunnen verbeteren.

Zin om aan de slag te gaan? Ik ook!

Jouw investering

Eerst even dit…

Wat kost het je als je niet serieus gaat werken aan jouw thought leadership?

Als je zonder sterke strategie en strakke processen start met het creëren van content?

Want dat is wat er nu bij de meeste organisaties gebeurt. Ze steken uren, dagen, maanden in het schrijven van “leuke” content. Content die hun concurrenten ook hadden kunnen creëren. Content die niet écht iets losmaakt in hun ideale klanten. En uiteindelijk levert het ze heel weinig op.

Dat is waarom ik dit doe. Ik wil dat jij jouw kostbare tijd en energie gaat stoppen in dingen die wél iets opleveren. 

Zullen we dat samen gaan regelen?

Oké, dan nu waarvoor je hier keek.

Sommige onderdelen van het traject zijn variabel qua tijdsinvestering. Bijvoorbeeld het instellen van Google Analytics en het zoekwoordenonderzoek. Die zijn afhankelijk van de complexiteit van je website en van hoe uitgebreid het onderwerp is waarmee jij je bezig houdt.

Meestal komt het volledige traject ergens tussen de €5000 en €6000 uit. Dan doorlopen we dus alle bovenstaande stappen. Heb je niet alles nodig, omdat je sommige dingen al hebt geregeld of makkelijk zelf kunt? Dan schrappen we die en wordt de prijs uiteraard lager.


FAQ

Wat is de doorlooptijd van het traject?
Als het bij jullie past qua planning kunnen we alle stappen uit het traject in een maand doorlopen. Na 3 maanden doen we een evaluatie om te kijken waar jullie nog kunnen aanscherpen voor maximaal resultaat. Mijn planning loopt snel vol, dus probeer minimaal een maand en het liefst twee maanden voordat je wilt starten contact op te nemen.

Ik heb zelf specialisten in huis voor sommige stappen in het traject, wat nu?
Die stappen kunnen zij dan vanzelfsprekend zelf oppakken, eventueel met begeleiding van mij. Ik werk graag met jouw specialisten samen, zodat we elkaar kunnen versterken.

Ik twijfel of ik dit wel extern moet beleggen, kan ik dit niet beter zelf doen?
Ik help organisaties inmiddels al 10 jaar met contentmarketing. Ik heb zo’n beetje alles wat mis kan gaan gezien. Het meest voorkomende probleem is dat organisaties niet doorpakken. Uiteindelijk krijgen andere dingen toch vaak voorrang. Daardoor komt hun contentmarketing niet goed van de grond en blijven de resultaten uit. Terwijl er waarschijnlijk superveel potentie is. Zonde. Natuurlijk kun je het zelf doen, good for you als dat lukt. Maar waarschijnlijk ga je met mijn hulp veel sneller komen waar je wilt staan. Ik heb eerder met dit bijltje gehakt en neem je een heleboel werk uit handen.

Kan ik dit geld niet beter in het schrijven van content steken?
Ha, die vraag snap ik. Dat voelt natuurlijk als een shortcut. Je huurt gewoon een copywriter in die direct aan de slag gaat, zodat de resultaten meteen binnenstromen. Helaas is dat meestal niet hoe het werkt. Ik kan het weten, want 5 jaar lang was ik de copywriter die organisaties daarvoor inhuurden. Het is vrijwel onmogelijk om rake content te schrijven als er geen sterke strategie staat. Heb je even wat minder budget? Dan kun je natuurlijk wat stappen overslaan (al zal je dat wel terugzien in je resultaten). Maar één stap zou ik nooit overslaan: de strategiesessie. Je strategie is de basis. Zonder strategie is contentmarketing eigenlijk een verloren zaak. Ik bied deze sessie ook los aan. Komt er later meer budget vrij? Dan kunnen we de overige stappen altijd later nog zetten.